Google Analytics käyttö vaikeutuu tietosuojapäätösten myötä

Google Analyticsin käytön todettu rikkovan tietosuojaa EU-maissa

Tietosuojavaltuutetun toimisto on 11.2.2022 julkaissut tiedotteen, jonka mukaan Euroopan tietosuojaviranomaiset ovat todenneet Google Analyticsin käytön verkkosivuilla tietosuojalainsäädännön vastaiseksi.

Tuoreessa päätöksessään Euroopan tietosuojaviranomaiset ovat linjanneet, että Google Analytics -palvelun käyttö rikkoo EU:n yleistä tietosuoja-asetusta eli GDPR:ää. Päätös perustuu siihen, että kyseistä seurantatyökalua käyttävillä verkkosivuilla henkilötietoja siirtyy Yhdysvaltoihin, missä tiedustelupalveluilla on pääsy niihin. Päätöksen mukaan Googlen suojatoimet henkilötietojen siirroille eivät ole riittävät.

Mitä toimenpiteitä tämä suomalaisilta verkkosivuilta edellyttää?

Suomessa ei ole vielä annettu suositusta Google Analyticsin käytön lopettamisesta, mutta asia on Suomen tietosuojavaltuutetun toimistossa vireillä. Ranskan valvontaviranomainen CNIL on jo määrännyt tutkinnan kohteena olleen ranskalaisen verkkosivuston lopettamaan Google Analyticsin käytön, mikäli henkilötietojen käsittely ei muutu tietosuoja-asetuksen mukaiseksi. Myös Itävallassa linjattiin tammikuussa, että Google Analyticsin käyttö rikkoo GDPR:ää, minkä seurauksena Itävallan tietosuojaviranomainen kielsi Google Analyticsin jatkuvan käytön.

Tilanne voisi ratketa Google Analyticsin käytön sallivaksi, jos:

  • Google kehittäisi tiedonsiirtojen suojausta tai mahdollistaisi Google Analyticsin datan tallentamisen EU-alueelle, tai
  • USA kehittäisi tietosuojakäytäntöjään, esimerkiksi päivittäisi tietosuojalakejaan niin, että sikäläisillä tiedustelupalveluilla ei olisi enää pääsyä yhdysvaltalaisilla palvelimilla sijaitseviin tietoihin. 

Me Verkkovaraanissa seuraamme tilannetta.

Miten selvitä ilman Googlen työkaluja

Jos sivustonne käyttävät Googlen analytiikkaa vain kävijäseurantaan

Jos Google Analytics on sivuillanne käytössä ainoastaan sivukävijöiden seurantaa varten, suosittelemme vaihtamaan seurannan toiseen työkaluun.

Ole yhteydessä meihin, niin käydään läpi, mitä statistiikkaa sivuillanne tarvitsette, ja mitä vaihtoehtoisia työkaluja löytyy!

Jos teette myös esimerkiksi Google-mainontaa

Jos käytätte myös muita Googlen palveluita, esimerkiksi hyödynnätte Google Ads -mainontaa, on tilanne hieman kinkkisempi. Google Ads toimii helpoiten Google Analyticsin kanssa. Muitakin vaihtoehtoja silti on.

Toistaiseksi Googlen työkaluja voi Suomessa vielä hyödyntää Suomen tietosuojavaltuutetun päätöstä odotellessa.

Me Verkkovaraanissa testaamme eri ratkaisuja myös esimerkiksi mainonnan seurannalle ilman Google Analyticsia. Soita tai laita viestiä, niin autamme teitä löytämään sopivat ratkaisut.

Vastaamme mielellämme kysymyksiinne ja autamme uusien työkalujen kartoittamisessa ja käyttöönotossa.