Liiketoiminta verkkoon - verkkokauppa ylläpitää bisnestä myös poikkeusoloissa

Liiketoiminta verkkoon – verkkokauppa ylläpitää bisnestä myös poikkeusoloissa

Korona on laittanut monet yrittäjät etsimään vaihtoehtoisia tapoja pitää toiminta käynnissä. Oletko sinä jo harkinnut verkon tuomia mahdollisuuksia?

Poikkeusolot, kuten päällä oleva koronaepidemia, synnyttävät yllättäviä ja monin paikoin ennakoimattomia haasteita. Ne asettavat kuluttajien arjen uusiksi ja vaikeuttavat monen yrityksen ja yrittäjän toimintaa.

Verkkomyynti on kasvanut merkittävästi kriisin myötä, mistä kertovat muun muassa kotimaisten verkkoruokapalvelujen kasvu ja verkkokauppajätti Amazonin suurrekrytoinnit. Verkossa toimiminen mahdollistaa turvallisen asioinnin niin asiakkaille kuin yrityksille.

Verkkokauppa kannattaa vielä kriisin laannuttuakin

Sanotaan, että poikkeustila on aikaansaanut digitalisaation pikakelauksen, kun sekä kuluttaminen että työnteko on siirtynyt kertaheitolla verkkoon. Verkkoon ovat löytäneet nyt tiensä nekin asiakasryhmät, jotka sieltä ennestään puuttuivat.

Vaikka kriisi onneksi ennen pitkää laantuu, on todennäköistä, että se jättää myös kulutustottumuksiin pysyviä vaikutuksia. Ostajat palaavat osin kivijalkakauppoihin mutta verkko-ostamiseen on jo ehditty tottua. Moni uusistakin asiakasryhmistä varmasti jatkaa verkkokaupoissa asiointia myös tulevaisuudessa.

Miten viedä yritys verkkoon?

Miten sitten viet liiketoimintasi verkkoon? Jos sinulla on myytäviä tuotteita tai palveluita mutta ei vielä verkkokauppaa, olisi nyt hyvä aika se perustaa. Tai jos verkkokauppa löytyy, mutta sinne ei tule asiakasvirtaa, on hyvä tarkastella kaupan käyttöliittymää sekä löydettävyyttä hakukoneissa ja muissa markkinointikanavissa.

Verkkoliiketoiminta ei myöskään tarkoita vain perinteistä verkkokauppaa, josta ostetaan tavaroita kiinteään hintaan. Se voi tarkoittaa myös vaikkapa sivustoa, josta tilataan palveluita kuten musiikkia, koulutusta, konsultointia tai kulttuurielämyksiä.

Autamme sinua miettimään, miten parhaiten juuri teidän liiketoimintanne olisi siirrettävissä verkkoon. Osana projektia voimme auttaa myös avustusten kuten Business Finlandin kehitysrahoituksen hakemisessa.

Verkkokauppa-alustan valinta

Verkkokauppaa varten on olemassa useita eri alustoja ja on hyvä miettiä, mikä on sinulle paras ja kannattavin.

Osa verkon palveluntarjoajista antaa alustansa käyttöön alkuun hyvin edullisesti tai jopa ilmaiseksi. Tietyn määräajan jälkeen palvelusta joutuu kuitenkin maksamaan kuukausittain kiinteän summan, joka määräytyy sen mukaan, miten paljon ominaisuuksia kaupallesi haluat. Jos kauppaa haluaa jatkaa vielä tuon maksuttoman kauden jälkeen, ei tämä vaihtoehto ole usein kannattavin.

Verkkokauppapalvelut Verkkovaraanilta

Verkkovaraanilla on laaja kokemus erilaisten verkkosivustojen ja verkkomarkkinoinnin ratkaisujen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Räätälöimme käyttöliittymän ja ulkoasun aina asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan. Saat käyttöösi valmiin ja niin yksilöllisen kaupan kuin haluat edulliseen projektihintaan.

Verkkokaupan alustana käytämme WordPressiä, joka on maailman suosituin verkkosivualusta. Se on helppokäyttöinen niin ylläpitäjälle kuin asiakkaalle ja helposti yhdistettävissä muun muassa eri maksutapoihin ja hyödyllisiin lisäosiin. WordPress ja siihen liitettävä WooCommerce-verkkokauppa eivät itsessään maksa mitään. Maksat vain verkkosivuston ylläpidosta ja verkkokaupan ostotapahtumien komissioista.

Verkkoläsnäolo ja asiakkaiden löytäminen

Jotta verkkokaupasta on hyötyä, täytyy asiakkaiden toki löytää sinne. Edullinen ja helppo tapa lisätä tietoisuutta verkkokaupastasi on hyödyntää hakukoneoptimointia ja sosiaalisen median kanavia. Koronakaudella kuluttajat arvostavat entistä enemmän paikallisuutta. Varmista siis myös, että verkkokauppasi löytyy esimerkiksi Google My Business -hakemistosta.

Me Verkkovaraanilla autamme sinua mielellämme myös kaikissa verkkomarkkinoinnin osa-alueissa. Varmistamme, että verkkokauppasi on hakukoneoptimoitu oikeille kohdeyleisöille, selvitämme analytiikan avulla missä asiakkaat liikkuvat ja autamme lisäämään myyntiä esimerkiksi Google Ads -mainonnalla.

Kiinnostuitko?

Verkkokaupan referenssejä

Pleksin verkkokaupat pleksi.fi ja pleksi.se

Räätälöimme Keraplastille kaupan, josta asiakas voi ostaa pleksiä helposti haluamaansa mittaan sahattuna. Onnistuneeseen ostokokemukseen pääsimme mm. helpolla navigoinnilla ja selkeällä ostopolulla.

Toteutimme ensin suomenkielisen verkkokaupan 2018 ja menestyksekkään liiketoiminnan myötä myös Ruotsin markkinoille suunnatun ruotsinkielisen kaupan 2019.

Naantalin Energian verkkopalvelu

Naantalin Energia – sähkön verkkokauppa

Toteutimme Naantalin Energialle räätälöidyn verkkopalvelun, johon kuuluu heidän pääsivustonsa ja asiakkaiden online-palvelu sekä sähkön verkkokauppa.

Palvelun kautta kävijä voi tutustua Naantalin Energian sähkötuotteisiin ja tehdä helposti myös sähkösopimuksen.

Verkkosivut ja tuotekatalogi Kiinnike-Kolmiolle

Kiinnike-Kolmio

Kiinnike-Kolmio on tukkukauppa, jolle toteutimme B2B-myyntiin tarkoitetun verkkopalvelun. Asiakas voi pyytää tarjouksia haluamistaan tuotteista. Tuotteet lisätään “Tarjouskoriin” samaan tapaan kuin perinteisessä verkkokaupassa ostoskoriin. Tarjouspyyntötilaus viedään loppuun ja Kiinnike-Kolmio palaa tarjouksella, johon vaikuttaa tilattavien tuotteiden määrä.

Runebergin Kukka

Runebergin Kukalle toteutimme perinteisemmän verkkokaupan, jossa asiakas voi selata kategorioittain lajiteltuja kukkatuotteita ja tilata niitä haluamaansa osoitteeseen toimitettuna.

Runebergin Kukan asiakkuuteemme on kuulunut myös yritysilmeen ja markkinointimateriaalien suunnittelua sekä digitaalista markkinointia.